Chinees Nieuwjaar staat voor de deur, maar de pandemie en de gevolgen daarvan voor de transport zijn de wereld nog niet uit. Welke impact heeft Chinees Nieuwjaar in combinatie met Corona op het containertransport in de Nederlandse binnenvaart?
Het is 2 jaar geleden dat de eerste Corona sterfgevallen in China bekend werden. Voor de meeste Nederlandse consumenten begon de crisis echter pas na carnaval of na terugkomst van Wintersport in 2020.
Voor de logistieke sector was de impact van het virus echter al merkbaar vanaf Chinees Nieuwjaar, eind januari . China ging namelijk in een wekenlange totale lockdown, waardoor productie en logistiek stil kwamen te liggen. De wereldwijde impact is vandaag de dag nog merkbaar, ook in de binnenvaart.
De meeste wereldwijde en ook Nederlandse supply chains zijn hierdoor nog altijd overbelast door de grote vraag naar producten en aan de andere kant de tekorten aan juiste equipment op de juiste plekken.
Wanneer is Chinees Nieuwjaar?
Het Chinese Nieuwjaar begint dit jaar op 1 februari 2022 en kan vanwege de uitgebreide festiviteiten duren tot 15 februari. Normaliter zijn Chinese fabrieken, havens en overheidsinstellingen bijna volledig gesloten en heeft dat een negatieve impact op de beschikbare transportcapaciteit in het land.
Met de nieuwe verwachte lockdowns in China wordt echter verwacht dat de invloed van Chinees Nieuwjaar echter nog extremer zal zijn dan voorheen!
Volgens Nieuwsblad Transport werd er afgelopen weken in de Chinese havensteden Ningbo, Tianjin en Shenzen al nieuwe corona gevallen gedetecteerd. Vorig jaar resulteerde dergelijke kleine corona-uitbraken al in een logistiek infarct.
Momenteel wordt de wereldwijde supply chain nog in beweging gehouden omdat de haventerminals nog doordraaien, maar enkele depots zijn al wel gesloten, aldus Maersk. Daarnaast wordt verwacht dat het truckverkeer naar en van de haventerminals beperkt kan gaan worden.
Daarnaast heeft China een zero-tolerance-aanpak van corona waarin de maatregelen die genomen worden van haven tot haven verschillen. Daarnaast worden ze vaak pas op korte termijn aangekondigd wat vooruit anticiperen lastig maakt. Het is dus belangrijk om transport nieuwswebsites zowel nationaal als internationaal in de gaten te houden.
Wat kunnen we verwachten voor de binnenvaart?
Naast een goede relatie met je leveranciers in China, duidelijke communicatie hierin en over de situatie van de havens daar, een goede planning belangrijk. Uiteraard is het altijd belangrijk om Chinees Nieuwjaar tijdig in te calculeren in de planning en een voorraadbeheer te hebben voor een langere periode zodat er beter ingespeeld kan worden op onverwachte scenario’s.
Er wordt namelijk verwacht dat door de logistieke onrust de zeevaartschepen en als gevolg daarvan ook de binnenvaartschepen out-of-schedule zullen binnenkomen. We raden dan ook aan om verschillende ladingstromen te combineren en via de barge te boeken.
Daarnaast is het belangrijk om de binnenkomst of vertrekken van deep sea vessels goed te monitoren. Op de bovengenoemde manieren kunnen demurrage en detention wellicht voorkomen worden. Beter voor het milieu én de portemonnee Uiteraard kan Container Terminal Doesburg hierin ondersteunen.
Verder hopen we dat er in plaats van de reguliere pauze tijdens Chinees Nieuwjaar, rederijen wellicht gebruik gaan maken van de rust om een deel van de containers die nog in China staan weer mee te nemen.
Een ding is zeker, met een overbelaste supply chain staan we voor een groter uitdaging, maar we proberen containertransport via de binnenvaart werkzaam te houden. Neem vooral contact op met onze expediteurs om van het laatste nieuws op de hoogte te blijven.