In een tijd waarin de wereld zich steeds meer richt op groene oplossingen, introduceren wij met trots een baanbrekende innovatie in de wereld van logistiek en transport: de lancering van onze unieke 50-tons elektrische vrachtwagen (E-truck) voor het vervoer van containers.
Deze innovatieve stap, gerealiseerd in samenwerking met Aviko en GINAF, toont onze inzet om te innoveren en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen voor het milieu.
De E-truck: het hart van de revolutie
De vrachtwagen, een omgebouwde 50-tons GINAF GE2121 – oorspronkelijk een DAF voordat deze transformeerde naar GINAF, belooft het transportlandschap te transformeren. Met een indrukwekkende actieradius van 180 km is deze vrachtwagen uitgerust met een krachtige elektrische driveline die 735 pk en een overvloed aan koppel levert.
De vrachtwagen is tevens voorzien van een hydraulisch systeem en een regeneratief remsysteem voor optimaal energieverbruik, wat onze toewijding aan duurzaamheid verder benadrukt.
Uniek en op maat gemaakt
Terwijl elektrische voertuigen mainstream worden, staat deze E-truck op zichzelf. Het is geen standaard productielijn voertuig, maar een volledig op maat gemaakte machine. De truck werd vanaf de basis herbouwd, waarbij wereldklasse componenten van leveranciers van over de hele wereld werden geïntegreerd.
Een bijzondere feature is het elektrische ‘zenuwstelsel’, bestaande uit handgemaakte kabelbomen; een testament van vakmanschap en precisie.
GINAF’s expertise kwam duidelijk naar voren toen zij een significante modificatie voor CTD en Aviko doorvoerden, waarmee zij een zware vrachtwagen transformeerden tot een elektrische krachtpatser.
Een pad naar duurzaamheid
Ons partnerschap met Aviko en GINAF is gericht op meer dan alleen technische uitmuntendheid; het gaat om het gemeenschappelijke doel: duurzaamheid. De E-truck speelt een cruciale rol in Aviko’s streven om hun transportroute van Steenderen naar Doesburg CO2-neutraal te maken.
Deze truck vervoert op een duurzame manier Aviko aardappelproducten van de fabriek in Steenderen naar de containerterminal in Doesburg. Dankzij het snelladen in Steenderen zorgt hij daarnaast ook voor een continue efficiëntie.
Pionieren op zijn best
De weg naar deze lancering was niet makkelijk. Toen we aan dit project begonnen, waren er geen 50-ton E-trucks op de markt. We moesten zelf pionieren en nieuwe paden verkennen.
Bastiaan Litjens, branchmanager bij Container Terminal Doesburg (CTD), vertelt dat dit project begon als een complexe studie waarin verschillende specialisten werden geraadpleegd, en uitdagingen zoals juridische kaders en operationele haalbaarheid werden onderzocht.
Wat betekent dit voor de toekomst?
Terwijl we ons voorbereiden op de eerste officiële reis van de E-truck deze maand, zijn we ons bewust dat dit slechts het begin is. We moeten blijven pionieren en innoveren, en met partners als Aviko en GINAF zijn we vastbesloten om dit te doen.
We kijken met optimisme naar de toekomst. Met innovatieve stappen zoals deze E-truck willen we niet alleen leiden in technologische vooruitgang, maar ook in het vormgeven van een groenere en duurzamere toekomst voor de logistieke sector.