Voor het eerst ooit vaarde er bij Container Terminal Doesburg eind juli een uitzonderlijke barge met containers 4 hoog (119 TEU) binnen.
Nog nooit eerder zagen we de capaciteit van een barge van dit niveau binnen komen bij onze terminal. De Tormenta manoeuvreerde deze zware lading met groot succes naar Container Terminal Doesburg waar de containers afgeladen konden worden.
Met een toename van het aantal containers per afvaart wordt meer CO2-reductie per container gerealiseerd en kunnen we bijdragen aan reductie van het fileprobleem op de Nederlandse snelwegen. Met dank aan de top samenwerking en aan onze klanten.
Wat is een barge?
Container Terminal Doesburg maakt gebruik van barges: lichter en kleinere schepen welke goed ingezet kunnen worden voor het transport van containers voor de binnenvaart. Afhankelijk van de verschillende binnenwateren kan namelijk niet ieder schip qua diepgang, manoeuvreerbaarheid, bruggen en aquaducten overal komen. Zo kunnen grotere containerschepen het binnenland niet goed bereiken.
Barges worden ingezet voor containertransport en laden containers bij de grotere zeehavens (zoals Rotterdam of Antwerpen) op om deze vervolgens te lossen op een barge terminal zoals Container Terminal Doesburg, gelegen aan het binnenwater.
Binnenvaart transport per barge is een duurzaam en efficiënt alternatief voor het steeds meer vastlopende (container-)transport over de weg.