< p>

Deze week sprak branchemanager Bastiaan Litjens namens Container Terminal Doesburg met verschillende Europarlementariërs over het belang van de binnenvaart voor een duurzame Europese toekomst.

Afgelopen dinsdag 1 december nam Litjens deel aan de digitale Renew Europe meeting met VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn over het Europese plan voor een duurzame en digitale binnenvaart. Ze presenteerde de nieuwe strategische agenda voor het toekomstbestendig maken van de binnenvaart transport in Europa. Nagtegaal-van Doorn “wil dat het Europees beleid zorgt voor een forse modal shift: grote hoeveelheden lading moeten van de weg naar het water” (Binnenvaartkrant, 28 november 2020). De binnenvaart is bij uitstek hét duurzame alternatief dat bijdraagt aan het verminderen van de congestieproblematiek en daarmee CO2 uitstoot.

Het strategische rapport van Renew Europe onderstreept het belang van kleine Nederlandse ondernemingen, zelfstandigen en familiebedrijven, zoals Container Terminal Doesburg, in het vormen van deze duurzame en digitale transitie van de binnenvaart. De hoop is dat de Europese subsidiestromen nu ook dit deel van de binnenvaartsector zullen gaan bereiken. Een aanvullend rapport van MKB-NEderland toont namelijk aan dat het structureel en publiekelijk ondersteunen van deze binnenvaartbedrijven daarin echt noodzakelijk is.

Woensdag 2 december spraken we over ditzelfde onderwerp met CDA-Europarlementariër en EVP-fractie woordvoerder transport en mobiliteit, Tom Berendsen. Ook hij benadrukt dat kleine ondernemingen en familiebedrijven de ruggengraat zijn in de duurzame transport transitie in Europa en hoe de politiek hierin een belangrijke rol speelt. Container Terminal Doesburg sprak met Berendsen in het specifiek over het feit dat de schaalbaarheid van duurzaamheid in de Europese binnenvaart een mogelijke oplossing is. Deze schaalbaarheid zou door het Europese Parlement georganiseerd moeten worden om zo investeringen en duurzame transities te faciliteren.

De VVD en CDA zullen deze maand in Brussel de nieuwe strategische Europese agenda voor de binnenvaart presenteren en steunen zo noodzakelijke investeringen en op maat gemaakte subsidiëringen in onze sector. Container Terminal Doesburg blijft deze veelbelovende ontwikkelingen op de voet volgen.

Leave a Reply